marți, 11 martie 2014

Revin cu gratierea lui Gica Popescu

Revin la un subiect anterior, il gasiti aici! Am auzit si citit despre declaratiile unor derbedei politici care se ascund sub blana unor deontologi care apara Justitia. Este vorba despre problema gratierii in general si a gratierii lui Gica Popescu in particular.
Ca om “de rand”, fara a stii chichitele procedurale juridice si nici cu pretentii de mare statura morala a neamului, dar care a mai citit cate ceva din istorie, din literatura, prin filtrul propriei personalitati si intelegeri, consider ca acestia fie manipuleaza, fie sunt de-a dreptul prosti sub masca sindromului de grandoare.
Diversi insi ne spun, pe scurt, ca un om nu poate fi gratiat daca a savarsit o fapta penala. Cu atat mai mult daca este o personalitate publica, fiind (atentie, iara apare cretinismul!) exemplu pentru societate. Pai mai mare rautate sau idiotenie nici nu se poate concepe pentru cineva care se crede justitiar sau deontolog.

1. Asa cum ii spune si numele, gratierea este un act de gratitudine, de multumire fata de cineva care a facut bine, un bine social sau national (lat. gratia, cu formele fiecarei limbi latine si preluat in toate limbile).
2. Dreptul la gratiere este considerat ca fiind un drept de suprema umanitate pe care o poate face conducatorul unei natiuni ( imparat, rege, presedinte; dictator sau democrat). Este si unul dintre putinele acte pentru care nu poate da socoteala administrativa sau penala, fiind la intelegerea si sufletul sau sa o faca.
3. Gratierea se face in scopul iertarii de pedeapsa pentru cineva care a facut mult bine oamenilor sau tarii, dar care a cazut intr-un pacat ce poate fi iertat (Gica Popescu se incadreaza perfect in definitie).
4. Gratierea nu este un act juridic in sine, dar are consecinte juridice. Pentru a judeca daca cineva merita gratiat nu i se analizeza doar fapta penala, ci mai ales comportamentul general, ceea ce o instanta nu este in masura sa faca (sau nu intotdeauna, dovezile fiind clare!).
5. Consecinta juridica a gratierii este de fapt suspendarea executarii pedepsei privative de libertate, dar fara indepartarea celorlalte pedepse complementare (cum ar fi drepturi electorale sau/si profesionale suspendate de instante, confiscari, recuperarea prejudiciului). Recidiva ar aduce dupa sine revenirea la pedeapsa. Si, aici n-am inteles comportamentul fricos al noului sef de la FRF. Nu i-am retinut numele pentru ca n-am auzit de el, in lumea sporului in general si a fotbaluli in special.
6. Gratierea se face pentru a evita umilirea unor mari personalitati, introducerea lor intr-un mediu profund viciat, pentru cei care au facut si vor mai putea face bine public, cum ar fi imagine buna tarii. Sau care sunt mari filantropi. Sau care au facut vreo gainarie, dar in rest au fost niste oameni foarte responsabili. Sau pur si simplu pentru oameni obisnuiti pentru care pedeaspsa poate fi considerata prea aspra in raport cu consecintele sociale (batranele care au “furat” un cos de porumb sau mai stiu eu ce prostie ar fi facut o singura data).
7. Gratierea se face dupa ce instantele au decis irevocabil pedeapsa cu inchisoarea, dar nu pentru fapte grave (violente, tradare, etc.).  Ramane relevant acum daca cel care ne conduce (care se crede capul nostru), este in masura sa raspunda cererilor societatii.
8. Gratierea nu inseamna amnistie. Adica nu inseamna iertarea faptelor, stergerea cazierului. Inseamna doar gratitudinea societatii… Gratierea este pentru individ, amnistia este pentru fapta… Dar e greu pentru…
9. Au fost multe situatii in istorie cand conducatorii au facut gratieri individuale pentru cei mai mari dusmani, nu fiindca ar fi vrut ei, ci fiindca societatea a cerut-o, pentru a detensiona situatii. De asemenea s-au facut gratieri colective, mai ales in situatii in care au fost in masura sa aplaneze conflicte interne majore.
10. Gratierea lui G.Popescu, pusa in discutie zilele astea, ne vor arata inca o data daca suntem un neam de brute sau de oameni cu credinta si morala. Daca iertarea se afla printre calitatile noastre. In fond presedintele ne reprezinta, ca doar noi l-am ales (chiar daca eu nu m-am numarat printre ei…). Mi se va parea foarte interesant ce concluzie se va trage
11. Oameni cu suflet si minte de animal turbat vor fi mereu. vezi: Macovei, indivizi tradatori din astia vor iesi in piata cu agresivitate. Ne vor spune cu fiecare prilej ca gresim. Ca mila e ceva negativ. Ca iertarea este ceva malefic. Ca bunul simt sta doar in deciziile Inaltei Curti. Si, doar unii, sunt in masura sa aiba o dreapta judecata.
Nu stiu cum se face, dar mereu apar jigodii care sa-mi produca greata. Cum s-au adunat ei in acelasi grup nu mi se pare inexplicabil. Dimpotriva, cine se aseamana, se aduna.

Un comentariu: