Revin la un subiect anterior, il gasiti aici! Am auzit si citit despre declaratiile unor derbedei politici care se
ascund sub blana unor deontologi care apara Justitia. Este vorba despre
problema gratierii in general si a gratierii lui Gica Popescu in
particular.
Ca om “de rand”, fara a stii chichitele procedurale juridice si nici cu
pretentii de mare statura morala a neamului, dar care a mai citit cate ceva din istorie, din literatura, prin
filtrul propriei personalitati si intelegeri, consider ca acestia fie
manipuleaza, fie sunt de-a dreptul prosti sub masca sindromului de
grandoare.
Diversi insi ne spun, pe scurt, ca un om nu poate fi gratiat daca a
savarsit o fapta penala. Cu atat mai mult daca este o personalitate
publica, fiind (atentie, iara apare cretinismul!) exemplu pentru
societate. Pai mai mare rautate sau idiotenie nici nu se poate concepe
pentru cineva care se crede justitiar sau deontolog.
1. Asa cum ii spune si numele, gratierea este un act de gratitudine, de
multumire fata de cineva care a facut bine, un bine social sau national
(lat. gratia, cu formele fiecarei limbi latine si preluat in toate
limbile).
2. Dreptul la gratiere este considerat ca fiind un drept de suprema
umanitate pe care o poate face conducatorul unei natiuni (
imparat, rege, presedinte; dictator sau democrat). Este si unul
dintre putinele acte pentru care nu poate da socoteala administrativa sau
penala, fiind la intelegerea si sufletul sau sa o faca.
3. Gratierea se face in scopul iertarii de pedeapsa pentru cineva care a
facut mult bine oamenilor sau tarii, dar care a cazut intr-un pacat ce
poate fi iertat (Gica Popescu se incadreaza perfect in
definitie).
4. Gratierea nu este un act juridic in sine, dar are consecinte
juridice. Pentru a judeca daca cineva merita gratiat nu i se analizeza doar
fapta penala, ci mai ales comportamentul general, ceea ce o instanta nu
este in masura sa faca (sau nu intotdeauna, dovezile fiind clare!).
5. Consecinta juridica a gratierii este de fapt suspendarea executarii
pedepsei privative de libertate, dar fara indepartarea celorlalte
pedepse complementare (cum ar fi drepturi electorale sau/si profesionale
suspendate de instante, confiscari, recuperarea prejudiciului).
Recidiva ar aduce dupa sine revenirea la pedeapsa. Si, aici n-am inteles comportamentul fricos al noului sef de la FRF. Nu i-am retinut numele pentru ca n-am auzit de el, in lumea sporului in general si a fotbaluli in special.
6. Gratierea se face pentru a evita umilirea unor mari personalitati,
introducerea lor intr-un mediu profund viciat, pentru cei care au facut
si vor mai putea face bine public, cum ar fi imagine buna tarii. Sau
care sunt mari filantropi. Sau care au facut vreo gainarie, dar in rest
au fost niste oameni foarte responsabili. Sau pur si simplu pentru
oameni obisnuiti pentru care pedeaspsa poate fi considerata prea aspra
in raport cu consecintele sociale (batranele care au “furat” un cos de
porumb sau mai stiu eu ce prostie ar fi facut o singura data).
7. Gratierea se face dupa ce instantele au decis irevocabil pedeapsa cu
inchisoarea, dar nu pentru fapte grave (violente, tradare, etc.). Ramane relevant acum daca cel care ne conduce (care se crede capul
nostru), este in masura sa raspunda cererilor societatii.
8. Gratierea nu inseamna amnistie. Adica nu inseamna iertarea faptelor,
stergerea cazierului. Inseamna doar gratitudinea societatii… Gratierea
este pentru individ, amnistia este pentru fapta… Dar e greu pentru…
9. Au fost multe situatii in istorie cand conducatorii au facut gratieri
individuale pentru cei mai mari dusmani, nu fiindca ar fi vrut ei, ci
fiindca societatea a cerut-o, pentru a detensiona situatii. De asemenea
s-au facut gratieri colective, mai ales in situatii in care au fost in
masura sa aplaneze conflicte interne majore.
10. Gratierea lui G.Popescu, pusa in discutie zilele astea, ne vor arata inca o data daca
suntem un neam de brute sau de oameni cu credinta si morala. Daca
iertarea se afla printre calitatile noastre. In fond presedintele ne
reprezinta, ca doar noi l-am ales (chiar daca eu nu m-am numarat printre ei…). Mi se va parea foarte interesant ce concluzie se va trage
11. Oameni cu suflet si minte de animal turbat vor fi mereu. vezi: Macovei, indivizi tradatori din astia vor iesi in piata cu agresivitate. Ne
vor spune cu fiecare prilej ca gresim. Ca mila e ceva negativ. Ca
iertarea este ceva malefic. Ca bunul simt sta doar in deciziile Inaltei
Curti. Si, doar unii, sunt in masura sa aiba o dreapta
judecata.
Nu stiu cum se face, dar mereu apar jigodii care sa-mi produca greata.
Cum s-au adunat ei in acelasi grup nu mi se pare
inexplicabil. Dimpotriva, cine se aseamana, se aduna.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
scurt! de acord!
RăspundețiȘtergere