luni, 21 martie 2016

Activitati terapeutice alternative

Asociatia “Impreuna Pas cu Pas” a avut oportunitatea de a participa, in perioada 14-20 martie 2016, la un program de schimb de experienta cu LangLands Primary School din Glasgow (Scotia - Marea Britanie).
In cadrul programului, psihologii Asociatiei “Impreuna Pas cu Pas” au asistat la mai multe cursuri unde invatau copii cu nevoi speciale, la activitatile terapeutice alternative (hidroterapie) si la diversele activitati recreative sau educative. Psihologii romani au avut ocazia de a aprofunda principala modalitate terapeutica folosita de cadrele didactice ale Scolii LangLands, si anume utilizarea informatiilor vizuale pentru a facilita comunicarea copiilor cu dizabilitati.
“Am observat ca scotienii puneau accent foarte mult, in procesul educational, pe comunicare, pe dezvoltarea abilitatilor sociale, pe integrarea acestora si pe autonomie. Facilitatile mai speciale ale centrului presupun camere senzoriale, camera de hidroterapie si un spatiu deschis de lectura pentru copii, unde acestia se pot relaxa. De la primii pasi facuti in centru, suntem inconjurati de panouri colorate cu proiectele copiilor, ce stau marturie pentru activitatile diversificate pe care acestia le realizeaza. Am constatat ca profesorii si psihologii britanici au pus foarte mare accent pe comunicarea directa cu acesti copii si identificau in permanenta nevoile acestora pentru a-si putea adapta tehnicile. Spre deosebire de stilul de predare romanesc, care este unul mai rigid si presupune o metoda unitara, indiferent de context, stilul educational scotian este mult mai flexibil si se adapteaza in functie de nevoile particulare ale copiilor”, explica psihologul Nicoleta Burlacu, presedintele Asociatiei “Impreuna Pas cu Pas”.
Psihologul mai remarca faptul ca multe metode si tehnici terapeutice, pe care le-a observat la scoala din Glasgow, sunt aplicate deja si de specialistii romani, insa diferenta majora dintre cele doua tari consta in decalajul tehnologic foarte mare, in Marea Britanie existand o preocupare majora pentru investitii in acest domeniu. “Nu atat cunoasterea teoretica este importanta – romanii sunt la fel de bine pregatiti ca specialistii pe care i-am intalnit in Scotia – insa scoala britanica dispunea de o aparatura foarte complexa pentru cazuri grave, care usureaza enorm atat viata si recuperarea copiilor, cat si munca personalului calificat. Multe dintre dispozitivele de sustinere pentru copiii severi (scaune speciale, hamuri etc.) sunt automatizate, iar costurile achizitionarii acestora sunt suportate de statul scotian. Clasele sunt echipate cu aparatura tehnologica de ultima generatie, cum sunt tablele interactive si tabletele, pentru inlesnirea procesului educational. Oricat de bine am fi pregatiti, si suntem, in ecuatia procesului educational si terapeutic, tehnologia este un factor extrem de important, poate la fel de important ca pregatirea teoretica. Pana cand statul roman nu va face investitii majore in acest domeniu, in principal pentru achizitionarea aparaturilor de ultima generatie, va fi foarte greu sa tinem pasul cu restul tarilor occidentale. Vom ajungem pana in stadiul in care vom invata teoretic metode si tehnici, dar nu le vom putea intelege pe deplin deoarece nu vom dispune de aparatura pentru aplicarea lor”, conchide psihologul Nicoleta Burlacu.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu